Lektier i folkeskolen

Da lektier spiller en central rolle og er et væsentlig omdrejningspunkt i skolens praksis – fx på Ishøj skole (jf. forældremøde 5. klasse), er det væsentligt at lektierne og praksis omkring anvendelse af lektier fungerer godt.

Såfremt lektier fremstår som positive, som givende mening, som noget der fører til et godt resultat, er værd at beskæftige sig med, osv.,

 

Mange elever opfatter skolearbejde og lektier som noget der er forbundet med ulyst og som en af læreren og skolen pålagt opgave, og absolut ikke om noget lystbetonet eller meningsfuldt.

 

På mange arbejdspladser indgår forberedelse hjemme ikke som en del af den daglige praksis.

Det følgende rummer en række overvejelser omkring lektie-begrebet og anvendelse af lektier i folkeskolen.

Der er langt fra tale om ’det endelige svar’ ved lektier.

 

 

Definition af lektier

Lektier kan kort forklares som en aktivitet eller et stykke arbejde som skal laves uden for skoletiden og uden for skolen.

Som et væsentligt formål, må lektier ses i sammenhæng med skolens lærings- og dannelsesopgave, og som et pædagogisk middel til at eleven lærer noget mere eller bedre.

 

 

Eksempler på lektier

Lektier kan fx være:

  • Eleven laver et i skolen påbegyndt arbejde færdigt

 

 

 

 

Anden betegnelse på lektier

Fordybelse

 

 

 

Opgaven er flyttet i tid og rum.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *